Met de ambitie om snel te groeien in opkomende markten staat AkzoNobel niet alleen. Onlangs liet het Limburgse chemieconcern DSM al weten vele pijlen te zullen richten op Azië. Het verhuist er zelfs een aantal hoofdkantoren van divisies heen.

Tijdens een bijeenkomst in Londen voor pers en analisten deed AkzoNobel-topman Hans Wijers de strategie van AkzoNobel voor de komende jaren uit de doeken. Hij verwacht een stevige groei buiten Europa en de Verenigde Staten. ,,AkzoNobel is goed gepositioneerd om te profiteren van de wereldwijde trends die onze branche beïnvloeden, zoals bevolkingsgroei en verbetering van de kwaliteit van het leven in het hogere marktsegment.”

Indruk

De totale omzet van AkzoNobel moet binnen vijf jaar uitkomen op 20 miljard euro, tegen 13,9 miljard euro vorig jaar. ,,Wij zetten nu in op snelle groei”, aldus Wijers.

Beleggers waren dinsdag nauwelijks onder de indruk: de koers van het aandeel ging 2,2 procent onderuit. Dit had volgens analisten vooral te maken met de winstmarge. Deze blijft de komende jaren volgens AkzoNobel op hetzelfde niveau en zal niet meestijgen met de omzetgroei. ,,Als analisten en beleggers het bedrijf beter leren kennen en wij onze nieuwe strategie volgen, zal de koers zeker stijgen”, zei Wijers.

Omzet

Behalve een verwachte verdubbeling van de omzet in China in de komende jaren van 1,5 miljard dollar naar 3 miljard dollar, ziet AkzoNobel mogelijkheden voor snelle groei in India en Brazilië. In India rekent AkzoNobel op een verviervoudiging van de omzet naar 1 miljard euro en voor Brazilië op een verdubbeling tot 1,5 miljard euro.

Binnen circa tien jaar zal ongeveer de helft van de omzet van AkzoNobel moeten komen uit de opkomende markten, de andere helft uit de ontwikkelde markten. Nu komt 37 procent van de omzet uit opkomende markten.

Mogelijkheden voor groei

Wat betreft de 'volwassen' markten Europa en de Verenigde Staten ziet Wijers nog voldoende mogelijkheden voor groei. In de VS sloeg AkzoNobel eerder dit jaar een slag door de belangrijkste verfleverancier te worden van Wal-Mart, 's werelds grootste detailhandelketen. Bestuurslid Gunnink zei te verwachten dit contract te kunnen uitbreiden op mondiaal niveau.

Op geruchten in de markt dat AkzoNobel op den duur uit zou zijn op de verkoop van de al jaren verlieslatende verfactiviteiten in de VS, wilde Wijers niet ingaan. De Amerikaanse decoratieve verftak zal ,,op den duur'' weer winstgevend worden, aldus de topman.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl